مشاهیر

فیلیپ کاتلر

فیلیپ کاتلر

فیلیپ کاتلر (به انگلیسی: Philip Kotler) (زاده ۲۷ می ۱۹۳۱ در شیکاگو، ایلینوی) از استادان مطرح دانش بازاریابی جهان و از پیشگامان بازاریابی مدرن است. وی بیش از ۸۰ جلد کتاب و بیش از یکصد مقاله در این حوزه منتشر کرده که بسیاری از آن‌ها به زبان‌های مختلف ترجمه شده‌است. کتاب اصول بازاریابی، همچنان به‌عنوان یکی از معتبرترین مراجع در این رشته به‌شمار می‌رود.

او دارنده درجه استاد ممتاز «اس سی جانسون و پسر» رشته بازاریابی بین‌المللی است و این درجه را در دانشکده مدیریت دانشگاه نورثوسترن دریافت کرده‌است.

سرگذشت

فیلیپ کاتلر در سال ۱۹۳۱ در شهر شیکاگو، ایلینوی در ایالات متحده آمریکا متولد شد. او هنگام تحصیل در انستیتو تکنولوژی دانشگاه شیکاگو و ماساچوست، در آغاز کار خود به‌عنوان یک اقتصاددان به تدریس و آموزش مشغول شد. در سال ۱۹۶۲ میلادی، فیلیپ به بازاریابی روی آورد و اولین کتاب خود را با عنوان «مدیریت بازاریابی» در سال ۱۹۶۷ به چاپ رساند. این کتاب افزون بر ۱۲ نوبت در تیراژ گسترده به چاپ مجدد رسید و با استقبال بسیار خوبی در سطح جهانی روبه‌رو شد. فیلیپ کاتلر دورهٔ کارشناسی ارشد خود را در رشتهٔ اقتصاد در دانشگاه شیکاگو با موفقیت به پایان رساند و در ام.آی.تی. تحصیلات خود را تا مقطع دکتری ادامه داد. پس از آن در دانشگاه هاروارد در زمینهٔ ریاضیات، و در دانشگاه شیکاگو در زمینهٔ علوم رفتاری پژوهش‌هائی را به انجام رساند. فیلیپ کاتلر اولین شخصی بود که در سال ۱۹۸۵ جایزهٔ «بهترین مربی بازاریابی» را دریافت کرد. او همچنین پیشتر نیز در سال ۱۹۷۵ از سوی اعضاء آکادمیک انجمن بازاریابی آمریکا، لقب «پیشگام در تفکر بازاریابی» را دریافت کرد. سپس در سال ۱۹۸۷ «جایزهٔ پاول کانورس» این انجمن را نیز برای تقدیر از تلاش‌های او در زمینه بازاریابی به‌خود اختصاص داد. در سال ۱۹۸۹، جایزهٔ سالانه تحقیقات بازاریابی چارلز کولیج پارلین را دریافت کرد و در سال ۱۹۹۵، انجمن بین‌المللی مدیران اجرائی بازاریابی، او را «بهترین بازاریاب سال» نامیدند. او همچنین مدیریت‌های بسیار مهمی را در کارنامهٔ کاری خود دارد؛ رئیس کالج بازاریابی انستیتوی علوم مدیریت، مدیر انجمن بازاریابی آمریکا، مدیر انستیتو علوم بازاریابی، مدیر گروه‌ام. ای.سی. عضو هیئت مشاور یانکلوویچ و عضو هیئت مشاور کوپرنیک. در حال حاضر نیز کاتلر یکی از اعضاء هیئت مدیرهٔ انستیتو شیکاگو و هیئت مشاور بنیاد دراکر است. فیلیپ کاتلر، به جهت فعالیت‌ها و تلاش‌های تحسین برانگیزش در زمینهٔ بازاریابی و اقتصاد توانسته‌است در جایگاه رفیعی نزد دست‌اندرکاران این شاخهٔ علمی قرار گیرد. دانشگاه استکهلم (سوئد)، دانشگاه زوریخ (سوئیس)، دانشگاه اقتصاد و بازرگانی آتن (یونان)، دانشگاه دپاول (فرانسه)، دانشگاه اقتصاد و مدیریت بازرگانی وین (اتریش)، مؤسسهٔ اقتصاد و بازرگانی کراکو (لهستان)، دانشگاه علوم اقتصادی بوداپست (مجارستان) و دانشگاه کاتولیک سانتور دومینگو، در قدردانی و تحسین وی به‌دلیل زحماتی که در این زمینه متحمل شده‌است، به او مدرک دکتری افتخاری اعطا کرده‌اند.

اندیشه‌ها

کاتلر درک مفهوم بازاریابی را ساده اما اجرای آن را بسیار دشوار می‌داند. وی بر اساس آنچه کاتلریسم خوانده می‌شود معتقد است که بازاریابی بخشی از فلسفه مدیریت مدیران است. مدیران باید با شناخت نیازهای مشتریان، برای آنان ارزش افزوده بیافرینند و رضایت آنان را به‌دست بیاورند تا نهایتاً بتوانند با فروش محصولشان، برای سازمان خود سود کسب کنند.

کاتلر گسترش و کاربرد ابزارهایی از قبیل تجزیه و تحلیل بازار، توسعه محصولات جدید، برنامه‌ریزی راهبردی و سیستم‌های اطلاعاتی یکپارچه را برای موفقیت مدیران بازاریابی توصیه می‌کند. وی مفهوم نیاز مشتری و ارزش‌آفرینی برای مشتری را به‌عنوان مهم‌ترین وظایف مدیران بازاریابی، جایگزین قیمت، فروش و توزیع نمود. او سازمان‌ها را متقاعد کرد که با مدل مشتری‌مداری فکر کنند و وفاداری مشتری را به‌دست آورند. اولین کتاب وی در حوزه بازاریابی برای بخش غیرانتفاعی در سال ۱۹۷۳ است که تکمیل تحقیقات وی در سال ۲۰۱۰ در کتابی با عنوان بازاریابی بخش عمومی تألیف شده‌است. کتاب فوق توسط دکتر مهدی خادمی استاد سرشناس بازاریابی و حامد محبی به فارسی برگردانده شده‌است.

کاتلر ایمپکت

فیلیپ کاتلر، نهادی را با نام کاتلر ایمپکت -یک جامعه بازاریابی استراتژیک- تاسیس کرده است که به دنبال ترویج مفهوم توسعه اقتصادی پایدار است. کاتلر ایمپکت به نسلی باور دارد که پایدار، تحول‌گرا و تغییرپذیر باور دارد که از طریق تجمیع تنوع بازار، اجرایی کردن منابع اصلی آموزشی و تعهد رهبران دنیای کسب‌وکار به تعالی، حاصل خواهد شد.

افتخارات

در سال ۲۰۰۳ مجله تایمز از وی به عنوان یکی از ۳ چهره برتر و تاثیرگذار بازاریابی و مدیریت معرفی کرد .

در سال ۲۰۰۵ مجله ملی تایمز یک نظرسنجی از حدود ۱۰۰۰ مدیر اجرایی در بیش از ۲۵ کشور دنیا انجام داد که براساس آن تاثیرگذار ترین افراد در مدیریت کسب و کار را مشخص کند،کاتلر به عنوان نفر چهارم بعد از دراکر ، بیل گیتس و جک ولش انتخاب شد .

وی بیش از ۱۴ نشان افتخار از کشورهای مختلف دنیا دریاغت کرد. مهمترین کتاب کاتلر ” مدیریت بازاریابی ” است که در آن یکی از پایه ای ترین مفاهیم و اصول بازاریابی یعنی ” promotion ، place  ، price  ، product   ” p4 را مطرح کرد.

اولین دریافت کننده ”جایزه مربی برجسته بازاریابی” (۱۹۸۵) انجمن بازاریابی آمریکا AMA بود. انجمن اروپایی مشاوران بازاریابی و مربیان فروش جایزه خود را برای ”تعالی بازاریابی” به کاتلر اهدا کرد. او در سال ۱۹۷۵ توسط اعضای آکادمیک AMA به عنوان ”پیشرو در تفکر بازاریابی” انتخاب شد. او همچنین در سال ۱۹۷۸ ”جایزه پل کانورس” AMA را دریافت کرد تا به کمک اصلی خود در بازاریابی تجلیل شود. در سال ۱۹۸۹، جایزه سالانه تحقیقات بازاریابی چارلز کولیج پارلین را دریافت کرد.

در سال ۱۹۹۵، مدیران فروش و بازاریابی بین‌المللی،  SMEI او را به عنوان بازاریاب سال معرفی کردند. در سال ۲۰۱۱ به او عنوان افسانه در بازاریابی داده شد. در سال ۲۰۱۲، او شماره یک در فهرست A-List دانشگاهیان مدیریت بود. در سال ۲۰۱۳ او اولین دریافت کننده جایزه ”بازاریابی برای دنیای بهتر” بنیاد انجمن بازاریابی آمریکا ویلیام آل ویلکی به دلیل مشارکت قابل توجه در تئوری و عمل بازاریابی شد. همچنین در سال ۲۰۱۳ به تالار مشاهیر مدیریت راه یافت. همچنین در سال ۲۰۱۳، او اولین دریافت کننده مدال بنیاد Sheth برای مشارکت استثنایی در بورسیه و عمل بازاریابی شد.

کتاب های نوشته شده فیلیپ کاتلر

پروفسور کاتلر نویسنده ۵۷ کتاب از جمله: مدیریت بازاریابی: تجزیه و تحلیل، برنامه ریزی، پیاده سازی و کنترل، پرکاربردترین کتاب بازاریابی در دانشکده‌های بازرگانی فارغ‌التحصیل در سراسر جهان است. اصول بازاریابی؛ مدل‌های بازاریابی؛ بازاریابی استراتژیک برای سازمان‌های غیرانتفاعی؛ مسابقه جدید؛ دید بالا؛ بازاریابی اجتماعی؛ مکان‌های بازاریابی؛ بازاریابی برای جماعت؛ بازاریابی برای هتلداری و گردشگری؛ بازاریابی ملل؛ کاتلر در مورد بازاریابی، ساختن برندهای زیستی جهانی، جذب سرمایه گذاران، ۱۰ گناه مرگبار بازاریابی، حرکات بازاریابی، بازاریابی راه خود برای رشد، پیروزی در بازارهای جهانی و مقابله با سرمایه داری. او بیش از ۱۵۰ مقاله در مجلات برجسته منتشر کرده است که چندین مورد از آنها جوایز بهترین مقاله را دریافت کرده‌اند. کتاب‌های او به بیش از ۳۰ زبان دنیا ترجمه شده است. کاتلر به راستی بنیان‌گذار مدیریت نوین بازاریابی است و بیش از هر نویسنده یا متفکر دیگر در گسترش اهمیت بازاریابی و تغییر نگرش به آن از یک فعالت جنبی به فعالیت مهم و اصلی نقش ایفا کرده است.

کاتلر بیش از ۲۵۰ کتاب را در زمینه بازاریابی نوشته است.

می توان گفت فیلیپ کاتلر پدر علم بازاریابی است و در تمام دانشگاه های دنیا تدریس می شود.

1000 Characters left


دیجی ترنج

وب گردی

درباره ترنج

درباره پروژه طراحی خود با ما مشورت کنید.
ما آماده ارائه راه حل های دیجیتال خلاقانه و کارآمد برای کسب و کار آنلاین شما هستیم. تعهد ، خلاقیت و کارآمیخته با شور و شوق حاصلی جز یک اثر ماندگار برای شما و ما ندارد.

آخرین مطالب بلاگ

16 شهریور 1404
12 شهریور 1404

با ما در تماس باشید

09118850780

info.digitoranj@gmail.com

ساری ، بلوار پاسداران ، ابتدای کوچه شهید بهرامی ، طبقه فوقانی بانک سپه