مشاهیر

احمد روستا

احمد روستا

احمد روستا زاده ۱۷ فروردین ۱۳۲۷ در یزد، درگذشته ۲۰ آذر ۱۴۰۰ تهران استاد دانشگاه، محقق و مشاور بازاریابی، صادرات و واردات اهل ایران بود. وی تحصیلات دکتری خود را در دانشگاه برادفورد انگلیس در سال ۱۹۷۹ میلادی در رشته مدیریت به پایان رساند و در همان سال به ایران برگشت و بیش از ۳۵ سال سابقه تدریس، تحقیق و مشاوره در امور مدیریت، بازاریابی، صادرات و مدیریت استراتژیک به عنوان یکی از برترین استادان بازاریابی کشور داشت. از با عنوان پدر علم بازاریابی نوین ایران یاد می‌کنند.

زندگی

احمد روستا ملقب به پدر بازاریابی نوین در ایران در سال ۱۳۲۷ و در شهر یزد به دنیا آمد. مدرک دکترای مدیریت خود را از دانشگاه برادفورد انگلستان در سال ۱۹۷۹ میلادی اخذ نمود و عضو رسمی هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی؛ دانشکده مدیریت و حسابداری بود. روستا دارای ۴۰ سال سابقه تدریس، تحقیق و مشاوره در امور مدیریت، بازاریابی، صادرات، تبلیغات و مدیریت استراتژیک و دارای مقالات و کتاب‌های تألیفی متعددی است. 

خاطرات کودکی پروفسور احمد روستا از زبان خودش

من دو میراث بزرگ از والدین خود به ارث بردم؛ علم و دانش را از مرحومه مادرم (چون دبیر بود) و بازار، بازاریابی و کسب و کار را از مرحوم پدرم (چون بازرگان بود) آموختم.

وقتی ۱۱ سالم بود هر روز به مغازه پدرم می رفتم، با اینکه سن کمی داشتم اما همانجا این حس خوب به من دست داد که مردم اگر وارد فروشگاهی می شوند باید با لبخند از مغازه خارج شوند، در حالی که اصلاً هیچ چیز از مشتری مداری و مفهوم بازاریابی نمی دانستم! مدام در این فکر بودم که چه کاری می تواند انجام داد تا وقتی مردم به فروشگاه می آیند، از خرید خود رضایت داشته باشند و با روی خوش و دلی شاد از آنجا خارج شوند.

دوران دبیرستانم را در مدرسه هدف و دیپلمم را در دارالفنون تهران گذراندم و بعدا آن نیز برای کنکور آماده شدم. اولین رشته مورد علاقه من مدیریت بود که آنموقع مهمترین مرکز مدیریت ایران، مدرسه عالی بازرگانی (تقاطع خیابان دکتر بهشتی و عباس آباد و خیابان بخارس) بود که امروزه با نام دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی شناخته می شود. آنجا بود که من به طور واقعی الفبای مدیریت را یاد گرفتم.

از دوران تحصیل در مدرسه تا مقطع لیسانس فقط به درس خواندن مشغول بودم اما به رسم عادت در ایام تابستان، هر سال به خواست پدر دنبال حرفه ای می رفتم. یک دوره ای برای یادگیری خیاطی می رفتم که واقعاً برایم جالب بود که چرا باید سراغ این حرفه بروم! حتی در دوره ای، مکانیکی و کار در کارخانه نساجی و حرفه های مختلفی را نیز تجربه کردم.

صرفاً به خاطر اینکه آنموقع پدر و مادرها فکر می کردند که بچه هایشان بایستی مهارت های متنوعی یاد بگیرند و سرانجام ببینند علاقه و قابلیت شان در چیست؟ بعد فرزندان شان بتوانند با کمک دیگران مسیر آینده شان را انتخاب کنند. از نظر من بایستی فرزندانمان را به چند تخصصی بودن و مهارت داشتن در چند زمینه، وادار کنیم و با این کار باعث شویم که آنها در نهایت علاقه خودشان را در یک حرفه بیابند. آنها در این مسیر خواهند توانست از دیگران مشاوره بگیرند تا مسیر زندگی خودشان را به درستی انتخاب کنند.

داستان سفر به انگلستان

احمد روستا می گوید: «بعد از ایام دوران سربازی، درست ۳ روز قبل از اینکه برای ادامه تحصیل به خارج از کشور می خواستم بروم، ازدواج کردم و با همسرم زندگی مان را از زیر صفر در انگلستان آغاز کردیم. من در دانشگاه برادفورد انگلستان دوره فوق لیسانس و دکتری را گذراندم که یکی از خاطره انگیزترین دوران زندگی من بود، به این دلیل که آنجا دانشجو به معنای واقعی، ما بودیم. چون کسی نبود ما را وادار به درس خواندن کند بلکه خودمان می خواستیم این کار ارزشمند را انجام دهیم!

هر کلاسی که می دیدم آموزش هایش برایم مفید است، داوطلبانه شرکت می کردم. ضمن اینکه آنجا فضا فقط فضای آموزشی بود یعنی جز دانشگاه رفتن و درس خواندن، کاری قرار نبود انجام بدهیم! در دورانی که انگلستان بودم مطالب بسیاری را یاد گرفتم.

مثلا یاد گرفتم که هر شرکتی علل و عوامل ورشکستگی، بحران و گرفتاری های خودش را دارد و هر شرکتی باید عوامل ورشکستگی خودش را تعریف کند. به عبارت دیگر هر شرکتی بایستی نبایدهای کسب و کار را تعریف کند و دقیقاً مشخص نماید که چه کاری را باید انجام داده و چه کاری را نباید انجام بدهد.

من از همان موقع عادت داشتم هر نکته جالبی را نوت برداری کنم، گاهی اوقات یک واژه یا نکته می توانست به اندازه یک دنیا برایم ارزشمند باشد و موج بزرگی در زندگیم ایجاد کند. خوشبختانه امروزه آثار همان موج را در زندگی ام می بینم.

جمله ای ارزشمندی که در ذهن خود جا انداختم این بود: موفقیت و شکست و حتی خوشبختی و بدبختی، حاصل توجه یا عدم توجه به نکات ساده، بدیهی و پیش پا افتاده زندگی است. بنابراین حساس باشید به آنچه تا به حال حساس نبوده اید، کنجکاو و علاقمند به نکاتی باشید که یک دفعه زندگی شما را متحول می کند.»

بازگشت از انگلیس به ایران

بالاخره زمانی رسید که دکتر احمد روستا دکتری خود را در  سال ۱۹۷۹ میلادی (۱۳۵۷ خورشیدی) اخذ نمود که همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی ایران مصادف شد. ایشان بلافاصله بعد از اخذ مدرک دکتری خود، کارهایش را در انگلستان جمع و جور کرد و سپس به ایران-تهران بازگشت. همزمان با خود او همسرش نیز در آنجا تحصیل می کرد و از قضا ۲ فرزند دکتر روستا متولد انگلیس می باشند.

دکتر روستا در اوایل سال ۱۳۵۷ بعد از بازگشت به ایران، در همان دانشگاهی که لیسانس خود را در مدرسه عالی بازرگانی اخذ کرده بود، اولین دوران تدریس اش را شروع کرد. (به دلیل اینکه بورس دانشگاهی داشت)

از آنجایی که مدرسه عالی بازرگانی دو خاطره ارزشمند برای او بر جای گذاشت، یعنی آغاز تحصیل و آغاز تدریس، هم اکنون دفتر کاری ایشان در نزدیکی آن مدرسه می باشد که هر روز از پنجره به آنجا نگاه می کند.

سوابق اجرایی

  • مؤسس و مدیر عامل اولین شرکت تحقیقات و مشاوره بازاریابی به نام راستابین
  • مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره شرکتهای دولتی و خصوصی
  • مؤسس اولین سایت جامع مدیریت به نام باشگاه مدیریت
  • مشاور پروژه‌های مختلف برای وزارتخانه‌ها نهادها و شرکتهای دولتی و خصوصی
  • سوابق دانشگاهی
  • هیئت علمی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه شهید بهشتی
  • عضو هیئت علمی مدرسه عالی بازرگانی و عضو مدعو دانشگاه‌های مختلف کشور: صنعتی شریف، علامه طباطبایی، دانشگاه تهران، دانشگاه علم و صنعت، دانشگاه امیرکبیر و…
  • عضو انجمن علوم مدیریت ایران

تألیف و ترجمه‌ها

چاپ اولین کتاب بازاریابی در ایران به نام مدیریت بازاریابی

جناب آقای روستا با همکاری دو نفر از دوستانش به نام های دکتر عبدالحمید ابراهیمی از دانشگاه علامه طباطبایی و مرحوم دکتر داور ونوس از دانشگاه تهران، این کتاب را نوشته و به بازار عرضه کردند که هنوز هم جزو پرفروش ترین کتاب های بازاریابی در ایران محسوب می شود.

دکتر روستا حدود ۱۵۱ جلد کتاب نوشته و ترجمه کرده است، شاید بیشترین تعداد کتابی باشد که یک فرد در حوزه مدیریت بازاریابی (در هر موضوعش از جمله تبلیغات، برند، تحقیقات، استراتژی ها و…) با همکاری دانشجویان، اساتید و افراد علاقمند نوشته است.

دکتر روستا در اینباره توضیح می دهد: «از ابتدا به این معتقد بودم که نباید کار را یک نفره انجام داد و باید همدلی، هم فکری، هم آفرینی و هم افزایی را یاد بگیریم. امروز دنیایی است که به آن اقتصاد هم آفرینی می گویند؛ امروز کتابی نیست که نویسنده آن یک نفر باشد. من بازاریابی را به دید یک عنوان نگاه نکردم بلکه بازاریابی چیزی است که من با آن پرورش یافته و حتی آن را پرورش داده ام.

اگرچه جامعه من را پدر بازایابی ایران خوانده است اما من همیشه خودم را ویزیتور و بازاریاب بازاریابی ایران می دانم و تا زمانی که زنده هستم این مسیر را طی خواهم کرد زیرا موظف هستیم که با هم همدلی کنیم»

  • بازندگان کسب و کارها؛ علل و عوامل
  • برندگان کسب و کارها؛ علل و عوامل
  • هویت و برندسازی
  • ناگفته های بازاریابی و فروش
  • مثبت باشیم (۲۰۰۰ نکته و راهکار مفید و موثر)
  • نکته ها و راهکارهای زندگی
  • شکست نام‌های تجاری
  • مدیریت بازاریابی
  • تحقیقات بازاریابی
  • رفتار مصرف‌کننده
  • با بزرگان بازاریابی
  • فروش در دوران بحران
  • کسب و کار سبز
  • از رؤیا تا واقعیت
  • مدیریت استراتژیک بازار دیوید آکر
  • کتاب بازاریابی پایداری یک دیدگاه جهانی فرانک مارتین بلز
  • مشتریان سودآور

احمد روستا سابقه‌ی چند دهه تدریس و همین‌طور نگارش مقالات و کتاب‌های پرشماری را داشت. او در 20 آذر سال 1400 بر اثر سرطان درگذشت.

 

1000 Characters left


دیجی ترنج

وب گردی

درباره ترنج

درباره پروژه طراحی خود با ما مشورت کنید.
ما آماده ارائه راه حل های دیجیتال خلاقانه و کارآمد برای کسب و کار آنلاین شما هستیم. تعهد ، خلاقیت و کارآمیخته با شور و شوق حاصلی جز یک اثر ماندگار برای شما و ما ندارد.

آخرین مطالب بلاگ

16 شهریور 1404
12 شهریور 1404

با ما در تماس باشید

09118850780

info.digitoranj@gmail.com

ساری ، بلوار پاسداران ، ابتدای کوچه شهید بهرامی ، طبقه فوقانی بانک سپه