بلاگ

6 تکنیک توسعه کسب و کار

6 تکنیک توسعه کسب و کار

تحلیل کسب و کار، به شکل ویژه بر بررسی نیازها و مشکلات یک کسب و کار و یافتن راه‌ حل برای آن‌ها تمرکز دارد. در نتیجه، مشکلاتی که در فرایند توسعه دادن کسب و کار برایتان پیش ‌می‌آیند، به کمک تحلیل برطرف خواهند شد.

تحلیل کردن کسب و کار نیز مانند بسیاری از اقدامات دیگر طی چندین مرحله انجام می‌شود. آنچه در مثال فروشگاه موتورسیکلت بالا خواندید در حقیقت مرحله نخست و نقطه شروع تحلیل کسب و کار است. در فرآیند تحلیل کردن کسب و کار، مشکلات موجود در کمپانی خود را یافته و از راهکارها و شیوه‌های مختلفی برای دستیابی به یک راه ‌حل قابل قبول استفاده می‌کنید.

۱- تخصیص تیم تحلیل کسب و کار

دومین مرحله تحلیل و توسعه کسب و کار، پیداکردن شخص یا اشخاصی برای انجام تحلیل است. تحلیلگر کسب و کار همه تأمین‌ کنندگان، استراتژی‌های راهبردی، اسناد، دلایل و … را بررسی می‌کند. هدف اصلی تحلیلگر دستیابی به راه ‌حلی است که مشکل را برطرف کرده و همه طرفین مسئله را راضی نگه دارد.

۲- تعیین پروسه کنونی کسب و کار

هنگام توسعه کسب و کار شما برای هر فرد یا هر گروه از افراد وظایف مشخصی را تعیین می‌کنید. این افراد بسته به وظایف خود در مشکلات یا راه‌ حل‌های ارائه شده در مسیر تحلیل و توسعه کسب و کار نقش دارند. در قدم بعدی، تحلیلگر کسب و کار به سراغ افرادی می‌رود که در حال حاضر مسئولیت بخش دارای مشکل را بر عهده دارند. در مثال بالا افراد مسئول می‌توانند تأمین کنندگان، مدیر فروشگاه، مدیر فروش و حسابدار باشند.

۳- تعیین ذی‌نفعان

منظور از ذی‌نفع در هر پروژه‌ای می‌تواند متفاوت باشد. شرایط توسعه کسب و کارها با یکدیگر متفاوت است؛ در نتیجه ذی‌نفعان آن‌ها متفاوت خواهند بود. برای مثال، این افراد می‌توانند شامل خریداران، تأمین‌ کنندگان، ناظران، متخصصان مالی و … باشند. در مثال فروشگاه موتور سیکلت، فروشنده، خریداران و صاحب مغازه ذی‌نفعان ما محسوب می‌شوند.

توسعه کسب و کار

۴- بررسی ملزومات

در این بخش از فرایند تحلیل کسب و کار لازم است نیازهای همه افراد درگیر این مشکل به روشنی مشخص شود. بدون این کار حل مشکل غیر ممکن خواهد بود. شما می‌توانید از راه‌های مختلف اطلاعات مورد نیاز خود را به دست بیاورید. برخی از این شیوه‌ها عبارت اند از بحث گروهی، بررسی اسناد و مدارک موجود، مصاحبه‌های فردی، پرسشنامه یا نظرخواهی، مشاهده و تحقیق، بهره‌گیری از نمودارها و … .

۵ - تعیین رویکرد و توانایی‌های فعلی کسب و کار

یکی از نقاطی که ارتباط میان تحلیل و توسعه کسب و کار نمود پیدا می‌کند این قسمت است. شما با توجه به توانایی‌های مشخص و با داشتن رویکردهای خاص خود کسب و کارتان را توسعه داده و اداره می‌کردید. در این بخش با تحلیل و آنالیز شرایط کسب و کار خود می‌توانید راه‌ حل‌های پیش روی خود را با دیدی بازتری انتخاب کنید. پس از این مرحله شما می‌توانید از راه ‌حل تبیین شده برای حل مشکلتان استفاده کنید.

۶- بررسی راه حل

در آخر به هدف نهایی تحلیل کسب و کار یعنی ارائه راه حل می‌رسیم. تحلیلگران با توجه به همه شرایط و امکانات، راه حل رفع مشکل را به شما ارائه می‌کنند. لازم به ذکر است راه حل ارائه شده ممکن است صد در صد قابل اجرا نباشد. بنابراین، ایجاد تغییراتی در راه ‌حل اولیه ممکن است. در نهایت میزان پیشرفت حقیقی پس از ارائه راه ‌حل را بررسی کرده و درباره آن با همه اعضای تیم صحبت کنید.

علاوه بر این 6 تکنیک، کسب و کار ها برای رشد و توسعه از تکنیکی به نام مدل کوه یخ برای رشد کسب و کارشان استفاده می‌کنند.

توسعه کسب و کار و مفهومی بسیار پیچیده و در عین حال شگفت‌انگیز است. برای دستیابی به رشد و توسعه‌ای که سزاوار کسب و کار شماست، درک درست این مفهوم ضروری است. تحلیل کسب و کار ابزاری است که در این مسیر به شما کمک خواهد کرد. ما می‌دانیم که فشار انجام کارها به بهترین شکل، بدون داشتن اطلاعات، راهنمایی یا تحلیل کافی چقدر زیاد است. اگر از تحلیل مناسب برای کسب و کارتان استفاده نکنید و مدام در حال پرسیدن سوالات بی‌ سرانجام باشید، ضربه بزرگی به کسب و کارتان خواهید زد.

اینکه کسب و کار شما یک موفقیت درخشان باشد یا یک شکست غم انگیز به توانایی شما برای انطباق با مراحل در حال تغییر آن بستگی دارد. آنچه امروز روی آن تمرکز می‌کنید و بر آن غلبه می‌کنید در آینده تغییر خواهد کرد. درک اینکه کسب و کار شما در کدام مرحله از مراحل توسعه کسب و کار قرار می‌گیرد به شما کمک می‌کند تا چالش های آینده را پیش بینی کنید و بهترین تصمیمات تجاری را بگیرید.

1000 Characters left


دیجی ترنج

وب گردی

درباره ترنج

درباره پروژه طراحی خود با ما مشورت کنید.
ما آماده ارائه راه حل های دیجیتال خلاقانه و کارآمد برای کسب و کار آنلاین شما هستیم. تعهد ، خلاقیت و کارآمیخته با شور و شوق حاصلی جز یک اثر ماندگار برای شما و ما ندارد.

آخرین مطالب بلاگ

با ما در تماس باشید

09118850780

info.digitoranj@gmail.com

ساری ، بلوار پاسداران ، ابتدای کوچه شهید بهرامی ، طبقه فوقانی بانک سپه