بلاگ

ریبرندینگ و دلایل انجام آن

ریبرندینگ و دلایل انجام آن

ریبرندینگ (Rebranding) یا بازسازی برند اصطلاحی است که در سال‌های اخیر به شکل گسترده رواج پیدا کرده و درباره‌اش بسیار می‌شنویم و می‌خوانیم. اگر چه تغییر در برند اتفاق تازه‌ای نیست و چندین دهه قدمت دارد، اما شاید گسترش فرهنگ کارآفرینی و راه‌اندازی استارت آپ باعث رونق این اصطلاح شده باشد.

ریبرندینگ چیست؟

همانطور که در ابتدا نیز گفته شد ریبرندیگ شامل تغییر نام تجاری، لوگو، جلوه های بصری، برای برخی از کسب و کار ها پکیجینگ و بسته بندی و … است و زمانی اتفاق می افتد که یک شرکت شعار، مخاطب هدف خود، اهداف، ارزش ها، نام و یا بازار خود را تغییر دهد تا هویت جدیدی را در ذهن مشتریان و یا رقبا خود ایجاد کند.

ریبرندینگ چه مزایایی دارد؟

برای ساخت هویت برندی به یاد ماندنی کافی است کسب‌وکار خود را نو کنید، یک لوگو یا نام جدید طراحی کنید، یا اهداف، مأموریت و چشم‌انداز جدیدی را برای کسب‌وکار خود تعریف کنید.

همچنین ریبرندینگ کسب‌وکار بیانگر پویایی شماست و نشان می‌دهد که به نیازهای مشتریان توجه می‌کنید و خودتان را با آن‌ها تطبیق می‌دهید.

از دیگر مزایای مهم ریبرندینگ عبارت است از:

  • جذب مخاطب جدید
  • مطابقت بهتر
  • بهبود شناخت برند
  • بهبود رتبه گوگل
  • جبران نواقص و کمبودها

قبل از انجام ریبرندینگ باید به یک سری موارد توجه داشته باشید تا به نتایج موفقیت‌آمیزی برسید.

 داستان برندتان چیست؟ آیا هنوز هم مرتبط است؟

قبل از ریبرندینگ کسب‌وکار، بررسی کنید که آیا برند شما داستانی را بیان می‌کند که مناسب مخاطبان‌تان باشد و آیا این داستان، معنادار است یا نه.

 ریبرندنیگ چطور می‌تواند بر ارزش ویژه برندتان تاثیر بگذارد؟

ارزش ویژه برند به ارزش نام و شهرت یک برند اشاره دارد. شرکت‌هایی که ارزش ویژه برند بالاتری دارند، موفق‌تر هستند، چون مردم آنها را می‌شناسند و به آنها اعتماد دارند.

 آیا باید ریبرندنیگ جزئی انجام دهید یا کلی؟

از خودتان بپرسید در حال حاضر، لوگو یا هویت برندتان چه مشکلاتی دارد. اهداف‌تان از ریبرندینگ را مشخص کنید. آیا می‌خواهید مخاطبان جدیدی جذب کنید؟ ارتباط‌تان با مشتریان فعلی را تقویت کنید؟ نگاه‌تان را مدرن کنید؟ سپس ببینید آیا ریبرندینگ کلی برای شما مناسب است یا ریبرندینگ جزئی.

 چه کسی را در فرآیند ریبرندینگ شرکت دهید؟

قبل از انجام ریبرندینگ، بازخوردهای مخاطبان خود را بررسی کنید. گروهی از مشتریان را انتخاب کنید تا با آنها کار کنید. از آنها بپرسید به نظرشان چه چیزی در شرکت شما خوب کار می‌کند و چه چیزهایی به بهبود و اصلاح نیاز دارد.

انواع ریبرندینگ

ریبرندینگ تنها به معنای به روز رسانی لوگوی شرکت شما نیست. این فرآیندی است که ممکن است هفته ها یا ماه ها طول بکشد و شامل ارزیابی مجدد موقعیت تجاری، ارزش های اصلی و استراتژی تجاری شما می شود. ریبرندینگ انواع مختلفی وجود دارد:

ریبرندینگ جزئی

این استراتژی زمانی استفاده می شود که تصمیم بگیرید چیزی جدید را بدون تغییر نام تجاری فعلی خود به طور کامل به آن اضافه کنید. هنگامی که لوگو و تصویر شرکت شما قدیمی شده است یا تغییرات کوچکی در اهداف کسب و کار شما ایجاد شده است، می توانید به صورت جزئی ریبرندینگ را انجام دهید. سپس شما این تغییرات را در سراسر شرکت خود اعمال می کنید و کلیه موارد چاپی، وب سایت، طراحی بسته بندی و … را به روز می کنید. به عنوان مثال اپل از سال 1976 تا 2013 لوگو خود را به شکل زیر تغییر داده است و ریبرندینگ آن جزئی است:

ریبرندینگ ادغامی

این نوع برندینگ دو یا چند پلتفرم تجاری را با یکدیگر ترکیب می کند. این امر زمانی اتفاق می افتد که به عنوان مثال شرکت شما تحت مدیریت فرد جدیدی قرار گیرد. در برخی موارد ادغام برند ها مناسب است و تغییر نام تجاری به طور طبیعی اتفاق می افتد. نمونه ای از این موارد زمانی است که می توانید دو لوگو موجود را با یکدیگر ترکیب کرده و یک تصویر منسجم ایجاد کنید.

ریبرندینگ کامل

یک ریبرندینگ کامل به معنای تغییر کلی یک برند است و شامل یک رویکرد و هدف جدید برای کل پلتفرم شما است. یک ریبرندینگ کامل زمانی رخ می دهد که تغییری در موقعیت شرکت شما ایجاد شود. در موارد دیگر، ممکن است تغییری در محصولات یا خدمات شما ایجاد شود یا شرکت شما در بخش دیگری از بازار گسترش یابد.

در بیشتر مواقع، زمانی که نام تجاری فعلی شما در برقراری ارتباط با مخاطبان شما ناموفق باشد، نیاز به یک ریبرندینگ کامل خواهید داشت. این باعث می شود که شرکت شما از حداکثر پتانسیل خود استفاده کند. این نوع ریبرندینگ شامل تغییر در موارد زیر است:

  • سایت اینترنتی
  • عکاسی
  • بازاریابی
  • تحقیقات مخاطبان
  • هویت نام تجاری
  • استراتژی برند
  • نامگذاری و علامت گذاری

بزرگ ترین تمایز بین بازسازی برند (ریبرندینگ جزئی) و راه اندازی مجدد نام تجاری (ریبرندینگ کلی) این است که راه اندازی مجدد شامل تحقیقات بیشتر و نیازمند داشتن تفکر استراتژیک است.

در ریبرندینگ چه المان هایی تغییر پیدا می کنند؟

ارزش های نام تجاری

ارزش های یک شرکت در قلب یک نام تجاری نهفته است. آن ها اعتقاداتی هستند که شرکت شما بر آن دلالت دارد. آن ها در فرایند تصمیم گیری برند شما مفید هستند. ارزش های برند شما باید همراه با نام تجاری شما تکامل یابد. این که آیا شما یک استارتاپ هستید یا یک شرکت جهانی تفاوتی ایجاد نمی کند، شما باید به طور مداوم ارزش های خود را مرور کنید تا مطمئن شوید که با استراتژی شما با یکدیگر همخوانی دارند. به همین دلیل ارزش های نام تجاری شما مکان مناسبی برای شروع فرایند تغییر نام تجاری است.

لوگو

لوگوی برند نماد یک نام تجاری است، بنابراین طراحی لوگو باید نشان دهنده شخصیت شما باشد. طراحی مجدد لوگو اغلب اولین کاری است که یک شرکت در فرایند ریبرندینگ خود انجام می دهد تا متفاوت بودن آن را به مشتریان نشان دهد.

البته این را به خاطر داشته باشید که تغییر لوگو نیز اقدامی پرخطر است. 36 درصد از مردم می گویند که لوگو به آن ها کمک می کند تا یک نام تجاری را به خاطر بسپارند. تغییر لوگو نیز می تواند به بهبود کسب و کار شما کمک کند. امروزه اپل دارای شناخته ترین لوگو در ایالات متحده است و دلیل آن تغییر نام تجاری در سال 1998 است.

شعار

شعار یک عبارت کوتاه و جذاب است که ارزش منحصر به فرد برند شما را به مصرف کنندگان منتقل می کند و تصور مثبتی از نام تجاری تان در ذهن آن ها ایجاد می کند. هنگامی که مراحل تغییر نام تجاری را پشت سر می گذارید، ممکن است لازم باشد در صورت تمایل شعار خود را به روز کنید تا با نام تجاری شما مطابقت داشته باشد.

رنگ ها

لوگو ها و رنگ ها در ذهن مصرف کنندگان پیوند خورده است. در واقع، استفاده مداوم از رنگ های نام تجاری شما می تواند ” شناخت برند شما را تا 80 درصد افزایش دهد.”  رنگ ها ارتباطاتی با ذهن افراد دارند، به همین دلیل است که برند ها در وهله اول پالت های رنگ خاصی را انتخاب می کنند.

به عنوان مثال رنگ آبی با اعتماد و مسئولیت همراه است. رنگ سبز با سلامتی ارتباط دارد، بنابراین سبز را در پالت رنگ یک فروشگاه مواد غذایی سالم خواهید یافت. رنگ ها جزء اصلی هویت بصری شما هستند. در فرایند تغییر نام تجاری، ممکن است آن ها را به کلی تغییر ندهید، یا ممکن است تعیین کنید که یک پالت رنگی جدید مورد نیاز است.

صدای برند

تعیین صدای برند شما ضروری است، زیرا به تعریف شخصیت برند شما کمک می کند و نحوه ارتباط با مشتریان و تفسیر پیام کسب و کارتان را تعیین می کند. ممکن است در ریبرندینگ قصد داشته باشید که آن را تغییر دهید.

هدف اصلی یک پروژه ری برندینگ موفق، ایجاد تأثیر مثبت بر مشتریان و سهامداران، افزایش آگاهی و وفاداری به برند و در نهایت رشد کسب‌وکار است.

ریبرندینگ و دلایل انجام آن

۷ دلیل برای اینکه شرکت‌ها ریبرندینگ می‌کنند

تغییر در جمعیت‌شناسی مشتریان: وقتی پایه اصلی مشتریان یک شرکت تغییر می‌کند، بازسازی برند باعث می‌شود پیام برند همچنان با مخاطبان هدف هم‌صدا باشد.

تصویر برند قدیمی: ممکن است شرکت‌ها به عنوان قدیمی یا نامطلوب دیده شوند. ریبرندینگ به آن‌ها کمک می‌کند تا این تصویر منسوخ را کنار بگذارند و برند خود را دوباره جان ببخشند، که این امر باعث جذب مشتریان جدید و تقویت رابطه با مشتریان قدیمی می‌شود.

تقویت هویت کسب‌وکار: با رشد شرکت‌ها، برداشت بازار از برند آن‌ها ممکن است با واقعیت کسب‌وکار همخوانی نداشته باشد. مثلاً شرکت‌های قدیمی ممکن است هنوز خود را مثل یک استارتاپ کوچک نشان دهند.

ورود به بازارهای جدید: اگر یک شرکت در حال گسترش جهانی، ورود به بازارهای جدید یا دسته‌بندی‌های تازه است، ممکن است نیاز به ریبرندینگ داشته باشد تا با سلیقه‌ها یا نیازهای مخاطبان جدید همخوانی پیدا کند. برخی شرکت‌ها ری برندینگ کامل انجام می‌دهند و برخی دیگر یک تازه‌سازی کوچک برای ایجاد زیر برند منطقه‌ای در مناطق مختلف انجام می‌دهند.

ادغام‌ها یا تملک‌ها: وقتی دو شرکت با هم ادغام می‌شوند، نیاز است بازسازی برند انجام دهند تا ارزش‌ها، اهداف و ظاهر مشترک خود را هماهنگ کنند. یا اگر یک شرکت بزرگ یک شرکت کوچک‌تر را خریداری کند، ممکن است شرکت کوچک مجبور شود مجدد برندینگ کند و هویت برند بزرگ‌تر را بپذیرد.

تغییرات بازار: روندهای جدید بازار ممکن است باعث شود شرکت‌ها برای حفظ مرتبط بودن ری برندینگ کنند. یا اگر رقبا جدید بازار را به هم بریزند، این اقدام می‌تواند به کسب‌وکارها کمک کند تا در میان شلوغی متمایز شوند.

بازسازی اعتبار: اگر کسب‌وکاری اعتبار ضعیفی داشته باشد، ریبرندینگ گاهی می‌تواند شروع تازه‌ای باشد با تعریف دوباره پیام و ارزش‌ها و بازنگری هویت اصلی آن. اما این کار ممکن است نتیجه معکوس بدهد اگر مصرف‌کنندگان احساس کنند این فقط تلاشی آشکار برای فرار از نقدهای منطقی است.

ریبرندینگ و دلایل انجام آن

نتیجه‌گیری

به تغییر لوگو، شعار، مأموریت و اهداف، نام تجاری و غیره، بازسازی برند یا ریبرندینگ (Rebranding) می‌گویند. بازسازی برند با هدف رسیدن به مشتریان جدید، بهبود آگاهی از برند، افزایش رتبه گوگل و غیره صورت می‌پذیرد. ریبرندیگ اتفاق عجیبی نیست؛ حتی بزرگ‌ترین برندهای دنیا هم از استراتژی‌های ریبرندینگ استفاده می‌کنند. اگر به نقطه‌ای رسیده‌اید که احساس می‌کنید لازم است برند خودتان را تغییر دهید، با استفاده از ریبرندینگ می‌توانید یک هویت کاملاً جدید ایجاد کنید.

در نهایت، ریبرندینگ باید با دقت و برنامه ریزی انجام شود، زیرا میتواند هم فرصتهای جدیدی ایجاد کند و هم خطراتی داشته باشد. اگر ریبرندینگ به درستی انجام نشود، ممکن است مشتریان فعلی را از دست بدهید یا تصویر برند را بیش از پیش خدشه دار کنید.

1000 Characters left


دیجی ترنج

وب گردی

درباره ترنج

درباره پروژه طراحی خود با ما مشورت کنید.
ما آماده ارائه راه حل های دیجیتال خلاقانه و کارآمد برای کسب و کار آنلاین شما هستیم. تعهد ، خلاقیت و کارآمیخته با شور و شوق حاصلی جز یک اثر ماندگار برای شما و ما ندارد.

با ما در تماس باشید

09118850780

info.digitoranj@gmail.com

ساری ، بلوار پاسداران ، ابتدای کوچه شهید بهرامی ، طبقه فوقانی بانک سپه